Annons: J-Spec logo
Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: ons nov 21, 2018 1:53 pm



Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
 Nissan Skyline R33 GT-R @ JDM Faceoff Mantorp Park 2011 
Författare Meddelande
Inte så många inlägg
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 01, 2008 11:13 pm
Inlägg: 733
Ort: Trelleborg
Äger/kör:: R33 GT-R
Inlägg Nissan Skyline R33 GT-R @ JDM Faceoff Mantorp Park 2011
Hittade nån gammal gopro-film från JDM Faceoff 2011 på Mantorp. Är ganska grön på Mantorp och har, som ni ser, riktigt risig teknik genom pariskurvan... Kom gärna med lite feedback på hur ni kör genom det partiet.

http://www.youtube.com/watch?v=ksmnWCng ... ature=plcp

Med vänlig hälsning,
/ Filip Svensson

_________________
R33 GT-R -96
http://www.garaget.org/?car=113412

JapTuning Time Attack Team
http://www.facebook.com/JapTuningTimeAttackTeam


sön jun 24, 2012 4:41 pm
Profil
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 30, 2004 7:26 pm
Inlägg: 8402
Ort: Stockholm/Huddinge
Äger/kör:: 996GT3CS
Inlägg Re: Nissan Skyline R33 GT-R @ JDM Faceoff Mantorp Park 2011
Jag körde tidigare alltid lite som du i Parisern och som du märker får du ligga och mjölka med lite gas för att du har problem med fästet i bak när du går på gasen.

Jag fick för två år sedan tipset av Perra (www.23gtr.se) som tidigare samma vecka åkt med Alx Danielsson och fått en massa matnyttiga tips, han tipsade iaf om att ta parisern som ett V, gå in rakare och lite lägre fart för att sedan vika som ett V och kunna gå rakare ut och därmed gå på gas tidigare.

Det måste ha tagit mig 8-10 försök innan jag hittade rätt plats för att vika och sedan kunde jag se på utgångshastigheten att den ökade med 10km/h, sedan 15km/h jämfört med att ligga och mjölka och leta fäste.

Det kommer kännas långsamt till en början men du märker succesivt hur utgångshastigheten ökar och att du kan gå på gas mkt tidigare i kurvan.

Några andra kurvor som du skulle kunna finslipa på är hårnålen där du skulle kunna gå mkt tightare på curbsen i ingången, några av varven på filmen såg det ut som du hade 1-1.5meter tillgodo, tror heller inte att du tjänar något på att gå ned på 2:ans växel här (i hastighet och tid dvs) du får bara problem med vilt spinnande bakdäck.

Känns som du inte släpper ut bilen i utgången på mjölby och du är lite tidig in i kurvan efter start och mål (även här kan du låta bilen driva ut mer efter apex).

Kolla lite mer här (även om ingången i parisern inte funkar som beskrivningen): http://rejsa.nu/bana_banparti.asp?bana=mantorp&parti=1

_________________
Peter Wärhner | Skyline.se Crew

Bild


sön jun 24, 2012 6:17 pm
Profil
Inte så många inlägg
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 01, 2008 11:13 pm
Inlägg: 733
Ort: Trelleborg
Äger/kör:: R33 GT-R
Inlägg Re: Nissan Skyline R33 GT-R @ JDM Faceoff Mantorp Park 2011
Mitzu skrev:
Jag körde tidigare alltid lite som du i Parisern och som du märker får du ligga och mjölka med lite gas för att du har problem med fästet i bak när du går på gasen.

Jag fick för två år sedan tipset av Perra (http://www.23gtr.se) som tidigare samma vecka åkt med Alx Danielsson och fått en massa matnyttiga tips, han tipsade iaf om att ta parisern som ett V, gå in rakare och lite lägre fart för att sedan vika som ett V och kunna gå rakare ut och därmed gå på gas tidigare.

Det måste ha tagit mig 8-10 försök innan jag hittade rätt plats för att vika och sedan kunde jag se på utgångshastigheten att den ökade med 10km/h, sedan 15km/h jämfört med att ligga och mjölka och leta fäste.

Det kommer kännas långsamt till en början men du märker succesivt hur utgångshastigheten ökar och att du kan gå på gas mkt tidigare i kurvan.

Några andra kurvor som du skulle kunna finslipa på är hårnålen där du skulle kunna gå mkt tightare på curbsen i ingången, några av varven på filmen såg det ut som du hade 1-1.5meter tillgodo, tror heller inte att du tjänar något på att gå ned på 2:ans växel här (i hastighet och tid dvs) du får bara problem med vilt spinnande bakdäck.

Känns som du inte släpper ut bilen i utgången på mjölby och du är lite tidig in i kurvan efter start och mål (även här kan du låta bilen driva ut mer efter apex).

Kolla lite mer här (även om ingången i parisern inte funkar som beskrivningen): http://rejsa.nu/bana_banparti.asp?bana=mantorp&parti=1


Jag var lite inne på den tekniken som du förklarar med parisern; att gå in rakare, flyta ut och sedan "knäcka" för en rakare utgång. Ska nog jobba mer med det nästa gång jag är där, för precis som du säger känns det långsammare om man inte får till det ordentligt. Bra feedback där.

Hårnålen slutade jag växla ner till tvåan i senare under dagen och drog igenom i trean, fick även in bilen närmre curben där.
I övrigt har jag kommit fram till samma slutsats som du också påpekar med mjölby och kurvan efter S&M, det är faktiskt grymt nyttigt att filma och analysera sin körning. Man hittar många fel ganska snabbt :). Den kurvan jag hade mest problem med under dagen, förrutom mjölby, var sista kurvan ut till S&M. Där ville inte min framdiff vara med alls, kändes helt omöjligt att hitta rätt linje när diffen levde sitt eget liv.

Kommer skaffa en Performancebox denna säsongen så man kan få siffror på körningen också, hoppas att detta kommer göra nytta.

Flaggar återigen för att vi öppnar en avdelning för bankörning här på forumet.

_________________
R33 GT-R -96
http://www.garaget.org/?car=113412

JapTuning Time Attack Team
http://www.facebook.com/JapTuningTimeAttackTeam


sön jun 24, 2012 11:01 pm
Profil
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 30, 2004 7:26 pm
Inlägg: 8402
Ort: Stockholm/Huddinge
Äger/kör:: 996GT3CS
Inlägg Re: Nissan Skyline R33 GT-R @ JDM Faceoff Mantorp Park 2011
cuda skrev:
Flaggar återigen för att vi öppnar en avdelning för bankörning här på forumet.


För detta krävs det en aktiv, kunnig moderator som verkligen brinner för bankörning och har tid, lust och ork att hålla en sådan forumdel aktiv.
Inte jag mao.

Jag tvivlar även på att det finns tillräckligt med banintresse bland folk på forumet (nu pratar jag om folk som verkligen kör på bana inte de som snackar om att de funderar på att ta ut sin bil på bana någongång).
Det finns en liten klick här på kanske 15-20pers max som tar sina skylines till banan för att köra trackdays.

Och de som verkligen vill köra bana finner infon de söker via rejsa.nu ändå.

_________________
Peter Wärhner | Skyline.se Crew

Bild


sön jun 24, 2012 11:47 pm
Profil
Några inlägg
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 01, 2009 2:11 pm
Inlägg: 1072
Ort: stockholm
Äger/kör:: R32 GTR
Inlägg Sv: Nissan Skyline R33 GT-R @ JDM Faceoff Mantorp Park 2011
Känns trist att inte fler kör sina bilar på bana när de är såpass bra banbilar!

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2


mån jun 25, 2012 11:20 am
Profil
En hel del inlägg
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 01, 2007 6:57 pm
Inlägg: 1716
Ort: Borås
Äger/kör:: Audi och Volvo
Inlägg Re: Nissan Skyline R33 GT-R @ JDM Faceoff Mantorp Park 2011
Vet inte om jag skulle kalla Skylines för bra banbilar, möjligtvis efter 60000kr i modifieringar så inte motorn rasar pga. varm olja, oljan är på fel ställen i motorn, bromsar som kroknar, kopplingar som kroknar, till slut lager som rasar ihop med blå bromsskivor.

Cuda, rekommenderar verkligen rejsa.nu om du inte redan är medlem.

_________________
Mvh Mattias
Min gamla GTT: http://www.garaget.org/?car=307235
Min gamla GTR: http://www.garaget.org/?car=62183
Min gamla GTST: http://www.garaget.org/?car=266388
Min gamla Stagea 260RS: http://www.garaget.org/?car=277039

Slutat köra Skylines.


mån jun 25, 2012 11:32 am
Profil
Några inlägg
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 01, 2009 2:11 pm
Inlägg: 1072
Ort: stockholm
Äger/kör:: R32 GTR
Inlägg Sv: Nissan Skyline R33 GT-R @ JDM Faceoff Mantorp Park 2011
Ja nej varför ens ha en skyline, helt värdelös bil.

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2


mån jun 25, 2012 12:33 pm
Profil
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 02, 2008 11:13 pm
Inlägg: 1015
Ort: Tullinge
Äger/kör:: Skyline R32GTR
Inlägg Re: Nissan Skyline R33 GT-R @ JDM Faceoff Mantorp Park 2011
Sheriffen skrev:
Vet inte om jag skulle kalla Skylines för bra banbilar, möjligtvis efter 60000kr i modifieringar så inte motorn rasar pga. varm olja, oljan är på fel ställen i motorn, bromsar som kroknar, kopplingar som kroknar, till slut lager som rasar ihop med blå bromsskivor.

Cuda, rekommenderar verkligen rejsa.nu om du inte redan är medlem.


Håller inte riktigt med dig där. Om du har en orginal Skyline, med upgraderade bromsar, coilovers, bromsvätska etcl, så kommer du ju hur långt som helst.....Min R32a har gått MÅNGA MÅNGA mil på bana(fråga Mitzu) och den mår hur bra som helst. (peppar peppar) ...Nu har jag trimmat den och jag tror att det är just vid effektökning som man bör hålla reda på allt som du säger. Så jag skulle säga att skyline är en bra banbil, det blir va du gör det till...

_________________
I would say r33 is much much easier to drive and control, my new 32 gtr is like going back to a time when health and safety was your own responsibility. the r33 felt like "if you crash it would ask how you were" and the 32 would just say "again,again"


mån jun 25, 2012 7:42 pm
Profil
Inte så många inlägg
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 01, 2008 11:13 pm
Inlägg: 733
Ort: Trelleborg
Äger/kör:: R33 GT-R
Inlägg Re: Nissan Skyline R33 GT-R @ JDM Faceoff Mantorp Park 2011
Att inte glömma bort i diskussionen är att en gatbil alltid förblir gatbil, och kan inte jämföras med en ordentligt byggd banbil. För att kunna köra och handla och sedan ge sig ut och sätta bra tider på banan tycker jag att skylinen är en vettig "clubräser".

Och precis som Samwest säger så gör ju nio av tio misstaget att börja med att öka effekten i bitarna istället för att satsa på väghållning, däck och bromsar, det är den hårda skolan jag har gått med min 33a. Kvittar vilken bil du än börjar trimma så blir höga temperaturer alltid ett problem till sist, rätta mig om jag har fel. Nästa bil jag köper kommer preppas med väghållning, bromsar, cornerweight och allt tänkbart innan det blir effekt.

Sheriffen, jag är medlem på rejsa.nu men tack ändå :)

MVH / Filip

_________________
R33 GT-R -96
http://www.garaget.org/?car=113412

JapTuning Time Attack Team
http://www.facebook.com/JapTuningTimeAttackTeam


mån jun 25, 2012 10:03 pm
Profil
Några inlägg
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 25, 2005 8:09 pm
Inlägg: 1096
Ort: Ekerö
Äger/kör:: Porsche
Inlägg Re: Nissan Skyline R33 GT-R @ JDM Faceoff Mantorp Park 2011
Kan inte vara med på att de skulle vara dåliga banbilar som rasar om man inte moddar massor.

Min bil har gått utan problem utan något som helst gjort i maskin bara bytt olja å filter.
Sett massor av bilar som varit hyffsat org och gått fort och hållt bra med rätt chaffis.

Sorry om de är ot men jag tror erfarenhet är det viktigaste som vanligt...

_________________
- Red Carpet Racing - Turbobanditen.se -


mån jun 25, 2012 10:51 pm
Profil
En hel del inlägg
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 01, 2007 6:57 pm
Inlägg: 1716
Ort: Borås
Äger/kör:: Audi och Volvo
Inlägg Re: Nissan Skyline R33 GT-R @ JDM Faceoff Mantorp Park 2011
Jaja, så dåliga är de inte får jag väl erkänna.

_________________
Mvh Mattias
Min gamla GTT: http://www.garaget.org/?car=307235
Min gamla GTR: http://www.garaget.org/?car=62183
Min gamla GTST: http://www.garaget.org/?car=266388
Min gamla Stagea 260RS: http://www.garaget.org/?car=277039

Slutat köra Skylines.


ons jun 27, 2012 9:31 pm
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 11 inlägg ] 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware.
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010
[ Time : 0.045s | 16 Queries | GZIP : Off ]