Annons: J-Spec logo
Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: lör jun 23, 2018 6:40 am

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Besiktning ABS? 
Författare Meddelande
Väldans få inlägg
Användarvisningsbild

Äger/kör:: R32 GTR V-Spec II
Inlägg Besiktning ABS?
Hej, Någon som vet om Besiktningsgubbarna kan se om ett fordon bör ha abs? I deras Dator eller så?
Tänkte på om man plockar bort allt som har med abs o göra.
Hur är det med abs lampan på panelen. Kan ju plocka bort den så att den inte tänds men dom kanske ser att det är ett fält för abs där ändå. Men det går säkert att lacka över eller något så att det inte syns.

Men i alla fall. Om man tar bort alla tecken på att det borde vara abs i bilen, kan dom på något vis ändå få reda på att bilen är tillverkad med ABS? Står inget på Transportstyrelsens info om bilen iaf.

ons apr 04, 2018 11:31 pm
Profil WWW
Ganska många inlägg
Användarvisningsbild

Äger/kör:: R32 GTR
Inlägg Re: Besiktning ABS?
Svårt att tänka mig det. Har rullat in på reg utan ABS utan frågor.
Om det skulle vara så att någon skulle fråga någon gång så kommer jag hävda att det är en N1a så den såldes utan ABS.

Sen har jag N1 bromscylinder och rör samt ingen lampa eller abs-modul alls. Så det finns inga som helst spår från ABS i bilen.

Tyndago skrev:
Some people say 1.1, but thats like little girl boost.

tor apr 05, 2018 8:14 pm
Väldans få inlägg

Äger/kör:: Skyline GT-R -95
Lyser lampan har du en tvåa, lyser den inte ska det inte vara några problem tycker jag.
Finns ju inget krav på att en bil måste ha ABS. Men om den har det måste systemet fungera.
Oklart om man egentligen får ta bort systemet dock. På en helbilsgodkänd (eller vad det nu heter) bil får man definitivt inte ta bort det (eller nåt annat heller för den delen).

Eagle Talon TSi -92
Aprilia RSV Mille R -02

sön apr 08, 2018 8:07 pm
Profil WWW
Få inlägg
Användarvisningsbild

Äger/kör:: R33 GTS4T + R32 GTR
Jag tror inte du får ta bort den, men du får vara utan den, så länge du inte berättar för dem att du gjort ändringen så kan de inte bevisa A eller B. Att det dessutom finns en version utan ABS i detta fallet (N1 som Frosty pratar om) så är det ju jävligt svårmotiverat för dem att mena att du ändrat. Om de inte går in så detaljerat att de tar ditt chassinummer och dekodar det och ser att bilen inte är en N1... Men då har du en besiktningsperson som hatar dig så mycket att hen är villig att lägga den tiden på dig så är du doomed iallafall :P

En snabb googling säger att alla AWD bilar har ABS som standard (GTR & GTS-4), detta kanske har något med ATTESAn att göra isåfall, N1 och Nismo versioner verkar vara de enda undantagen.

En nackdel med forumet är ju att bes-gubbarna kan gå in här via google och läsa det vi/jag skrivit :P
Men då får de iaf själva lista ut hur de tar reda på om det är en N1 eller Nismo version själva ;)

sön apr 08, 2018 10:38 pm
Väldans få inlägg

Äger/kör:: Skyline GT-R -95
Min jdm GT-Four har ABS, men det var tillval i Japan. Nu skulle jag aldrig komma på tanken att riva ett fungerande ABS system, men i det fallet skulle det ju definitivt vara grönt. ABS har räddat mej från kvadd fler än en gång.

Eagle Talon TSi -92
Aprilia RSV Mille R -02

mån apr 09, 2018 12:32 pm
Profil WWW
Ganska många inlägg
Användarvisningsbild

Äger/kör:: R32 GTR
På min bil var det redan bortplockat när jag fick den. Så det är bara att träna sig på att åka utan ABS .

Men håller med föregående talare, om besiktningsmannen letar och googlar fram info om din bil är en N1 eller inte så har du en ovän som är väldigt beslutad att jäklas med dig.

Osäker på om attesan plockar signal från bakaxeln. Jag har för mig att det är skilda system.

Tyndago skrev:
Some people say 1.1, but thats like little girl boost.

tis apr 10, 2018 7:45 pm
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ]