Utländsk valuta

Här skrivs det om allt möjligt om Skyline!
EJ TEKNISKT!
ThomasL
Inte så många inlägg
Äger/kör:: Qashqai +2

Utländsk valuta

Inlägg av ThomasL »

Var på banken igår och skulle beställa lite pund till bilen. Blev lite förvånad när de sa att de inte håller på med sånt längre utan hänvisade till Forex... Hur har ni gjort när ni betalat er importbil, har det funkat med banken? Jag kanske har otur med min Sparbank eller är det like överallt?
Forex känns inte som ett alternativ då det skulle kosta mig drygt 5000:- mer än en banköverföring. Samtidigt så är ju en banköverföring inte helt kul heller då jag inte träffat killen, sett bilen på riktigt, han kan ju dra med pengarna och det skulle strula rejält om jag väljer att (mot förmodan) inte väljer att köpa bilen.
Användarvisningsbild
barenhoff
Få inlägg
Äger/kör:: R33 GTR V-Spec

Re: Utländsk valuta

Inlägg av barenhoff »

Förde över pengar direkt till hans konto. No problems. Kunde dock lika gärna fått en micra ^^
Inte så många inlägg
Äger/kör:: R32 GTR -90

Inlägg av kaptenmorgan »

Det finns inte någon variant av typ swish som fungerar länder imellan?
ThomasL
Inte så många inlägg

Inlägg av ThomasL »

barenhoff skrev:Förde över pengar direkt till hans konto. No problems. Kunde dock lika gärna fått en micra ^^
Då jag tvivlar på att jag inte kommer köpa hans bil så får det nog bli en vanlig banköverföring. Svårt att fördela riskerna med det dock, betalar står ju för allt.
kaptenmorgan skrev:Det finns inte någon variant av typ swish som fungerar länder imellan?
Paypal funkar ju men blir hutlöst dyrt det med.
yakozan
Jättemånga inlägg
Äger/kör:: R35 GTR
Kontakt:

Inlägg av yakozan »

Jag tog ut pund via Forex när jag hämtade RX8an för ett par år sen. Tänk dock på att man ofta behöver anmäla till banken i förväg vid uttag över ett visst belopp. Sen om man tänkte betala med kort för kontanterna så är det en bra grej att kolla vad man har för maxtak för sitt bankkort. Annars kan man stå där med massa pengar på kontot, massa kontanter på Forex, å nekat utbyte :(
MVH Paul
Nissan GT-R -09 (inte min men nästan)
http://www.s15oc.com
Tack till Airtune.se
ThomasL
Inte så många inlägg

Inlägg av ThomasL »

yakozan skrev:Jag tog ut pund via Forex när jag hämtade RX8an för ett par år sen. Tänk dock på att man ofta behöver anmäla till banken i förväg vid uttag över ett visst belopp. Sen om man tänkte betala med kort för kontanterna så är det en bra grej att kolla vad man har för maxtak för sitt bankkort. Annars kan man stå där med massa pengar på kontot, massa kontanter på Forex, å nekat utbyte :(
Forex lär jag inte sätta min fot på då de tar ca 6000:- mer för varje 100000:- jämfört med en banköverföring. Och eftersom bankerna (här iaf) inte hanterar kontanter så får det bli en banköverföring istället. Tror jag...

Hittade just ett alternativ till, utländsk check. Av vad jag kan se är t.o.m. kursen bättre än vid en banköverföring vilket gör det till det billigaste alternativet.
Duke
Få inlägg

Inlägg av Duke »

Jag har ALDRIG haft problem med min bank (Swedbank) när jag har begärt att hämta ut valuta. Oavsett belopp
Användarvisningsbild
Znurf
Administrator
Äger/kör:: R33 GTS4T + R32 GTR

Inlägg av Znurf »

Kollar man upp PayPals utgifter (Står i User Agreements eller något) så kostar det 3.8% + "Fixed Fee" från Northern Europe till U.K
"Fixed Fee" verkar variera beroende på vilken valuta det handlar om, så det är antingen £0.2 eller 3.25SEK (Förstod inte riktigt om det var från eller till valutan man skulle betala, men det är en småsumma iaf så who cares? :P)

Jag hade nog försökt göra en PayPal betalning. Om du åka dit personligen iaf. Jag hade nog varit för feg för att betala en bil utan att vara där själv, eller ha någon som representerar mig (ett företag) på plats :)

PayPal har ett "Köparskydd" som "kan täcka" alla köp med PayPal, dock gäller det varken Fordon eller varor man hämtar personligen :(
ThomasL
Inte så många inlägg

Inlägg av ThomasL »

Znurf skrev:Kollar man upp PayPals utgifter (Står i User Agreements eller något) så kostar det 3.8% + "Fixed Fee" från Northern Europe till U.K
"Fixed Fee" verkar variera beroende på vilken valuta det handlar om, så det är antingen £0.2 eller 3.25SEK (Förstod inte riktigt om det var från eller till valutan man skulle betala, men det är en småsumma iaf så who cares? :P)

Jag hade nog försökt göra en PayPal betalning. Om du åka dit personligen iaf. Jag hade nog varit för feg för att betala en bil utan att vara där själv, eller ha någon som representerar mig (ett företag) på plats :)

PayPal har ett "Köparskydd" som "kan täcka" alla köp med PayPal, dock gäller det varken Fordon eller varor man hämtar personligen :(
3.8% blir då alltså 3800:- för varje 100000:-, hutlöst.
Användarvisningsbild
Znurf
Administrator
Äger/kör:: R33 GTS4T + R32 GTR

Inlägg av Znurf »

Mjo, men alla tar ju en avgift vad jag vet? Enligt dig själv så tar Forex ut 6000 per 100'000? :P Det är ju ännu mer hutlöst? :P
ThomasL
Inte så många inlägg

Inlägg av ThomasL »

Znurf skrev:Mjo, men alla tar ju en avgift vad jag vet? Enligt dig själv så tar Forex ut 6000 per 100'000? :P Det är ju ännu mer hutlöst? :P
Jo men en banköverföring kostar typ ingenting och valutakursen är betydligt bättre. Dock är det ju lite tveksamt att skicka massa pengar till nån man inte träffat...
Användarvisningsbild
barenhoff
Få inlägg
Äger/kör:: R33 GTR V-Spec

Inlägg av barenhoff »

ThomasL skrev:
barenhoff skrev:Förde över pengar direkt till hans konto. No problems. Kunde dock lika gärna fått en micra ^^
Då jag tvivlar på att jag inte kommer köpa hans bil så får det nog bli en vanlig banköverföring. Svårt att fördela riskerna med det dock, betalar står ju för allt.
kaptenmorgan skrev:Det finns inte någon variant av typ swish som fungerar länder imellan?
Paypal funkar ju men blir hutlöst dyrt det med.
visserligen var det via japcity som sedan åkte å hämta bilen när mina pengar kom in. så inte direkt till en privatperson

Inlägg av ThomasL »

Nån som ska över till England och hämta bil? Jag har drygt £3500 i cash som ni kan få köpa till bättre växelkurs än Forex. :)
Skriv svar